Mencintai Saudara Sebagaimana Mencintai Diri Sendiri


Saudaraku muslim yang mulia. Diriwayatkan oleh Bukhari dan Muslim daripada Anas r.a. Nabi S.A.W bersabda :

Ertinya : “ Salah seorang di antara kamu tidaklah beriman ( secara sempurna ) sehingga ia mencintai kebaikan bagi saudara-saudaranya sepenuh kecintaanya akan kebaikan itu untuk dirinya sendiri.”

Ini adalah makna daripada firman Allah S.W.T yang bermaksud :

Ertinya: “ Sesungguhnya orang-orang mukmin adalah bersaudara. " ( Al-Hujarat: 10 )

Bagaimana cara kita mencintai saudara sebagaimana mencintai diri kita sendiri?

Para ulama menjelaskan, “ Engkau mencintai kebaikan baginya seperti halnya engkau menginginkan perkara itu bagi dirimu sendiri.” Sedangkan di antara bentuk kebaikan yang paling agung adalah engkau menginginkan agar ia menempuh jalan yang lurus, memperoleh petunjuk, mendirikan solat lima waktu dengan berjemaah, agar ia sentiasa mendalami urusan agama.

Suatu ketika ada seorang Arab Badwi yang mencaci Ibnu Abbas. Lalu Ibnu Abbas menjawab, “ Adakah kamu masih juga mencaciku, sedangkan pada diriku ada tiga sifat ( mulia ) ?”Orang itu bertanya, “ Apakah ketiga sifat ( mulia ) tersebut, wahai Ibnu Abbas?” Beliau menjawab, “ Demi zat yang jiwaku ada ditangan-Nya, setiap kali turun hujan di suatu negeri, aku selalu memuji Allah ( mengucap hamdallah ) dan turut berasa senang, sekalipun aku tidak mendapat keuntungan sedikit pun dengan turunnya hujan di negeri itu. Demi Allah, setiap kali aku dengar ada seorang hakim yang menghukumi dengan kitab Allah, aku pasti mendoakan kebaikan untuknya, sekalipun ku tidak mempunyai apa-apa kepentingan. Demi Allah, setiap kali aku memahami satu ayat daripada kitab Allah, maka aku selalu berharap kepada Allah kiranya berkenan memberikan kefahaman kepada orang lain seperti yang dapat aku fahami."

Para Ulama menceritakan kebiasaan Ibnu Sirin. Setiap kali beliau berganjak ke tempat tidur, beliau selalu membersihkan dirinya daripada debu, lantas membaca surah Al-Ikhlas tiga kali dan juga ayat-ayat mu'awwidzat (yang berisi perlindungan daripada Allah seperti surah Al-Falaq, An-Nas dan yang lain), baru kemudian memanjatkan doa, “ Ya Allah, berikanlah keampunan kepada orang yang mencelaku, yang menzalimiku dan yang mencaciku. Ya Allah, berikanlah keampunan kepada orang yang melakukan perkara itu terhadapku daripada kalangan kaum muslimin.”

Abu Daud meriwayatkan dengan sanad mursal bahawa Rasulullah S.A.W. Bersabda kepada para sahabat, “ Adakah masing-masing daripada kamu berasa keberatan untuk menjadi seperti Abu Domdom.?”

Abu Domdom adalah salah seorang sahabat Nabi S.A.W. Dia seorang yang miskin. Segenggam kurma pun ia tidak punya. Suatu kali Rasulullah S.A.W. memerintahkannya agar bersedekah. Dia pun mencari sekeping wang dinar atau dirham di dalam rumahnya untuk disedekahkan, namun dia idak mempunyai apa-apa. Maka, dalam kegelapan malam, dia pun bangun dan mengerjakan solat dua rakaat seraya berdoa, “ Ya Allah, ya Tuhanku! Orang-orang yang berharta boleh bersedekah dengan harta mereka, mereka yang memiliki kuda boleh mengerahkan kuda mereka (untuk kepentingan jihad) dan orang yang memiliki unta juga boleh menyiapkan unta mereka. Sedangkan aku ini, ya Allah, tidak punya harta benda. Tidak punya kuda dan tidak punya unta. Ya Allah, kerana itu aku sedekahkan kepada-Mu dengan doaku ini dan terimalah sedekahku ini. Ya Allah, setipa orang yang berbuat zalim kepadaku atau mencelaku atau mencaciku atau mengunjingku daripada kalangan kaum muslimin, maka jadikanlah mereka selalu sihat, selalu mendapat kemudahan dan selalu mendapat maaf dari-Mu.”

Akhirnya, Allah pun menerima sedekahnya. “ Sesungguhnya Allah hanya menerima (amalan) daripada orang-orang yang bertakwa.” ( Al-Maidah: 27 )

0 ulasan:

Catat Ulasan

Bismillah Pictures, Images and Photos


بسم الله الرحمن الرحيم
AHLAN WASAHLAN

tak perlu mencari teman secantik BALQIS..
andai diri tak sehebat SULAIMAN..

mengapa mengharap teman setampan YUSUF..
jika kasih tak setulus ZULAIKHA..

tak perlu mencari teman seteguh IBRAHIM..
andai diri tak sekuat HAJAR..

mengapa didamba teman hidup sempurna MUHAMMAD..
andai diri tak sehebat KHADIJAH..