Keutamaan Zakat


Allah Azza Wa Jalla berfirman :


Ertinya : " Dan Dirikanlah solat dan berikanlah zakat." ( Al-Baqarah : 43 )


Zakat merupakan salah satu rukun Islam di mana ia ditegakkan di atas lima rukun , seperti yang disabdakan Rasulullah S.A.W :


" Islam itu dibangun di atas lima (asas) - Bersaksi tidak ada tuhan selain ALLAH dan sesungguhnya Muhammad itu hamba dan utusan-Nya, mendirikan solat dan memberikan zakat...(Al-Hadis)


" Orang-orang yang menyimpan emas dan perak dan tiada membelanjakannya di jalan Allah, hendaklah diberi peringatan dan seksaan pedih. Inilah harta benda yang kamu simpan untuk dirimu, maka rasailah olehmu (balasan) dari barang yang kamu simpan dahulu itu."


( At-Taubah : 34-35 )



Dirawikan bahawa Rasulullah SAW ketika malam Israk melalui suatu kaum di belakang dan depan mereka ada tali. Mereka diheret seperti binatang ke pohon berduri, makanan yang membunuh dan batu panas. Rasulullah SAW bertanya, " Siapa mereka wahai Jibril?" Ia menjawab, " Mereka orang-orang yang tidak mahu menyedekahkan akan harta mereka. Allah tidak menganiaya mereka. Allah tidak menganiaya hamba-Nya."
Diceritakan sekelompok tabi'e pergi menziarahi Abi Sanan. Ketika sampai dan duduk di sisinya, dia berkata, " Kemudian kami datangi lelaki itu dan kudapati banyak menangisi saudaranya. Kuhibur ia namun tidak berhasil. Maka kami berkata, " Tidak kah kau tahu mati itu jalan yang mesti ditempuhi?" Dia menjawab, " Itu betul, tetapi aku menangisi seksanya pagi dan petang." Kami bertanya, " Apakah Allah telah membukakan yang ghaib padamu?" Dia menjawab, " Tidak, tetapi ketika aku menguburnya dan meratakan tanahnya, dimana apabila orang telah pergi, aku duduk diatas kuburnya. Lalu terdengar suara dari kuburnya, aduh...kalian tinggalkan aku sendirian merasai seksa. Sedangkan aku telah solat dan berpuasa. Suara itu membuatkan aku menangis. Maka kugali kuburnya dan kulihat keadaannya. Ternyata kuburnya ada api yang membakarnya. Di lehernya ada kalung dari api. Sebagai saudara aku kasihan padanya. Maka kucuba ambil kalung itu dengan tanganku. Namun jari dan tanganku terbakar. Ia hulurkan tangannya padaku. Tetapi tangan itu telah hangus. Maka tanah kuratakan dan aku meninggalkannya. Bagaimana aku tidak menangisi dan berdukacita padanya?"
Kami berkata, " Ini sesuai dengan Firman Allah SWT :
" Janganlah orang-orang yang bakhil dengan barang-barang yang dikurniakan Allah padanya itu mengira bahawa bakhil itu baik bagi mereka. Nanti akan dikalungkan ke leher mereka barang yang mereka bakhilkan itu pada hari kiamat."
( Al-Imran : 180 )
Saudaranya itu merasai seksa itu sampai hari kiamat. Kemudian kami pergi dari sisinya dan datang kepada Abi Dzar, sahabat Rasululluh SAW, maka kuceritakan perihal lelaki itu padanya dan kukatakan bahawa orang Yahudi dan Nasrani pun tidak sedemikian rupa. Lalu dia berkata, " Mereka telah jelas di Neraka. Ada pun yang diperlihat Allah padamu perihal orang yang beriman itu agar engkau boleh mengambil teladan.
Allah berfirman :
" Barangsiapa melihat, maka (bahagialah) bagi dirinya dan barangsiapa buta, maka (celakalah) atas dirinya. Bukankah Aku yang menjaga perbuatanmu?"
( Al-An'am : 104 )
Tersebut dalam riwayat, dari Rasulullah SAW, baginda bersabda :
" Orang yang tidak mahu mengeluarkan zakat di sisi Allah bagaikan orang Yahudi. Orang yang tidak mahu memberi pada si miskin di sisi Allah seperti orang Majusi. Siapa yang tidak mahu zakat tidak mahu memberi si miskin, ia dilaknati Malaikat dan Rasulullah SAW dan tidak diterima kesaksiannya."
Baginda bersabda :
" Untunglah ia yang memberi zakat dan membantu si miskin. Untung bagi orang yang tidak punya seksa zakat dan seksa hari Kiamat. Barangsiapa yang memberikan zakat hartanya, dihilangkan darinya seksa kubur dan Allah mengharamkan dagingnya di Neraka serta mewajibkannya masuk ke Syurga tanpa hisab, bahkan tidak ditimpa kehausan di hari Kiamat."

0 ulasan:

Catat Ulasan

Bismillah Pictures, Images and Photos


بسم الله الرحمن الرحيم
AHLAN WASAHLAN

tak perlu mencari teman secantik BALQIS..
andai diri tak sehebat SULAIMAN..

mengapa mengharap teman setampan YUSUF..
jika kasih tak setulus ZULAIKHA..

tak perlu mencari teman seteguh IBRAHIM..
andai diri tak sekuat HAJAR..

mengapa didamba teman hidup sempurna MUHAMMAD..
andai diri tak sehebat KHADIJAH..