Kiamat


Manusia percaya bahawa dunia akan mengalami kiamat pada tahun 2012 mengikut ramalan orang Mayan. Namun begitu sebelum kiamat itu berlaku, terjadinya pelbagai bencana alam seperti gempa bumi,tsunami dsb.Dari kalangan manusia, ada seorang yang bijak pandai berusaha untuk menyelamatkan bumi. Lalu dia menggunakan kuasa ajaibnya untuk berhubung dengan masyarakat mayan untuk mengetahui bagaimana caranya bumi bisa diselamatkan. ( Sinopsis Filem Ini )


-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Membaca sinopsisnya, saya rasa tertarik untuk menonton filem ini. Pendapat peribadi saya, orang putih ni bodoh dalam cerdik. Sebabnya mereka sungguh-sungguh tidak percaya tuhan. Sampaikan cerita tentang kiamat pun mereka boleh buat macam ni. Boleh jadi, dan boleh pula untuk menghalang kiamat daripada berlaku.Yang saya salute mestilah diorang punya kecanggihan teknologi, sampaikan kita nampak bencana tu seperti benar-benar berlaku. Dan menghantar rasa gerun pada diri kita. Kita boleh perhatikan bagaimana bumi ini seolah terbelah, ada hujan-hujan api yang tak tau datang dari mana, dan ketakutan serta huru hara pada hari itu. Ini yang dapat akal dangkal manusia bayangkan, sudah begitu menakutkan. Bagaimana pula kejadian kiamat sebenar, apabila matahari digulung, bumi dihancurkan, manusia sudah lupa pada diri sendri, gunung ganang hancur...pasti jauh lebih menakutkan dari apa yang dapat kita bayangkan. Sepatutnya mereka [dan kita juga yang menonton] jika benar mahu membongkar kebenaran, harus lebih takut kepada tuhan selepas menghasilkan/menonton filem ini.


Surah Al-Ahzab, Ayat 63:


Manusia bertanya kepadamu (wahai Muhammad) tentang kedatangan hari kiamat; katakanlah: Sesungguhnya pengetahuan mengenainya hanyalah ada di sisi Allah dan apa jalannya engkau dapat mengetahui? Boleh jadi masa datangnya tidak lama lagi. (63)


Surah Al-Naazi'aat, Ayat 42 - 45:


Mereka (yang ingkar) selalu bertanya kepadamu (wahai Muhammad) tentang hari kiamat: Bilakah masa datangnya? (42) Apa hubungannya tugasmu dengan (soal) menerangkan masa kedatangan hari kiamat itu? (43) Kepada Tuhanmu lah terserah kesudahan ilmu mengenainya. (44) Tugasmu hanyalah memberi amaran kepada orang yang takut akan huru-hara hari kiamat itu. (45)


Surah Al-A'raaf, Ayat 187:


Mereka bertanya kepadamu (wahai Muhammad) tentang hari kiamat: Bilakah masa datangnya? Katakanlah: Sesungguhnya pengetahuan mengenainya hanyalah ada di sisi Tuhanku, tidak ada sesiapa pun yang dapat menerangkan kedatangannya pada waktunya melainkan Dia. (Huru-hara) hari kiamat itu amatlah berat (menggerunkan makhluk-makhluk yang ada) di langit dan di bumi; ia tidak datang kepada kamu melainkan secara mengejut. Mereka bertanya kepadamu seolah-olah engkau sedia mengetahuinya. Katakanlah: Sesungguhnya pengetahuan mengenai hari kiamat itu adalah di sisi Allah, tetapi kebanyakan manusia tidak mengetahui. (187)


Al-Quran telah menyatakan dalam ayat-ayat tersebut bahawa tiada siapa pun yang dapat menerangkan kedatangan waktu hari kiamat tu kecuali Allah.. sesuatu yang telah jelas dinyatakan... mengapa kita masih lagi berteka teki tentang waktu hadirnya kiamat? tiada pengetahuan kepada manusia untuk mengetahui tentang hari kiamat.. daripada menghitung waktu datangnya kiamat.. baik kita persiapkan diri kita dengan melakukan segala amalan.. kita tidak mengetahui bilakan ajal akan datang.. mungkin sebentar lagi.. mungkin esok.. persiapkanlah dirimu...


Allahu Taalam

0 ulasan:

Catat Ulasan

Bismillah Pictures, Images and Photos


بسم الله الرحمن الرحيم
AHLAN WASAHLAN

tak perlu mencari teman secantik BALQIS..
andai diri tak sehebat SULAIMAN..

mengapa mengharap teman setampan YUSUF..
jika kasih tak setulus ZULAIKHA..

tak perlu mencari teman seteguh IBRAHIM..
andai diri tak sekuat HAJAR..

mengapa didamba teman hidup sempurna MUHAMMAD..
andai diri tak sehebat KHADIJAH..